Friday

Er taget op til min far for at sige hej! Jeg føler mig så heldig over jeg har en far jeg har det så godt med- vi chiller så meget, plus vi begge er store fans af Black Sabbath, Beatles og Beach boys Nåh, men kom egentlig også op til min far i troen om, at vi skulle spise risengrød!! Men da jeg åbnede køleskabet, var der ingen risengrød! Min far havde spist risengrøden! Nooooo... ( Men kan man virkelig "blaime" ham for det? ) Men Øv altså. 
Nåh ja, og så er det Julaften om små 2 uger , og jeg glælder mig egentlig ikke rigtigt!? Eller jo, selvfølgelig glæder jeg mig til maden, duften af hyancinter, kanel, brunede kartofler, gløggen, flæskestegen, kaffen, slikken, macipanen- (duften af macipan gris?), sovsen, rødkålen, dadlerne ( Altså helt ærligt, dufter dadler?!) og sidst men ikke mindst duften af risalamande Gud, jeg glæder mig jo!! Ej, nu kan jeg jo slet ikke vente... Det er meget voksent af mig, jeg slet ikke har nævnt gaverne endnu! Ok, Hva fanden har jeg ønsket mig?? Har jeg overhovede sagt mine ønkser til nogle? Er der overhovede nogle der víl købe gaver til mig??  (krise) Min kæreste har skrevet  gave til Maria:"Sex and the city" ! Og det ved jeg fordi han ikke har gemt hans "julegave-liste" fra mig! Har sagt til ham, at jeg har set hans liste.. Så måske køber han noget andet, når jeg nu ved hvad han vil købe!! Julen er fyldt med mysterier!? Det ville faktisk heller ikke være helt dårligt at få filmen, da jeg nok er den eneste pige i det danske land der ikke har set filmen endnu.. Jeg ville så gerne se den i biografen, men så begyndte alle biografer at lave sådan noget halv tacky" Sex and the city night" hvor alle skulle stadse sig op til en' Carrie, Miranda, Charlotte eller Samantha- Og det fis gad jeg sku ikke. For på det tidspunkt gik jeg i hullede jeans, skovmandsskjorte og hullede t- shirts! ( Og det så overhovedet ikke så "beskidt" ud, som det måske lyder lidt som-)

En anden ting jeg ikke helt kan forstå/fordrage er at der er så mange der er begyndt at gå i pels i denne sæson!! Jeg synes det er ulækkert og synd for dyrene. jeg synes det udstråler en rigtigt dårlig indstilling til dyr!!
Jeg kan virkelig ikke lide dyr bliver opforstret og dræbt fordi "vi" ikke kan være tilfredse med det vi selv kan fremstille og lave af "vinterjakker". Nej "vi" skal ud og dræbe dyr, der var så heldige at blive født med fin pels! Fuck os.
Det hele skyldes nok at de store modehuse begyndte at bruge pels igen!! Jeg synes det er meget ubehageligt at se sådan en' trend blive så stor! 
Tænk jer nu om!! Vi taler om dyr!

Nåh, ville ikke skabe frygtelig dårlig stemning, men nogle ting skal siges! Om nogle timer skal jeg ud og drikke øl og ses med nogle venner jeg ikke har set i en uge! Jeg glæder mig- Åh, please lad der være gløgg!

Nåh ja, et spørgsmål!! Hvorfor hedder æbleskiver, æbleskiver?? Er det fordi de er formet som små æbler? Det var det bedste jeg kunne komme på! Skriv! Jeg ved i spiser dem derude!


Kommentarer
Postat av: Sille

Hej honning - her fuldstændig copy/pastet fra google:



"Først var det den flydende æbleskive d.v.s. en skive æble uden kernehus, dyppet i dej og kogt i fedt over det åbne ildsted. Omkring år 1700 blev æbleskivepanden med huller opfundet. Man kan stadig på kræmmermarkeder finde æbleskivepander, der er monteret med en stang i midten. Stangen ender i en ring. På den måde kunne man hænge panden over flammerne i ildstedets monterede kroge. Det at stege æbleskiver hørte vinteren til, formentlig fordi æblerne på det tidspunkt trængte til at få et ekstra pift. Som tradition blev der altid bagt æbleskiver fastelavnsmandag. På et kobberstik fra omkring år 1650 er der fire kvinder og en udklædt mand, der steger æbleskiver over det åbne ildsted. For mange mennesker er det en gåde, hvorfor de små runde stegte boller hedder æbleskiver.

Æbleskivens danmarks historie strækker sig over mere end 400 år, og førhen blev der altid bagt æbleskiver fastelavnsmandag.

Dog lægges flere steder i landet et stykke æble i bagværket, men en rigtig æbleskive er det ikke. Den kan kun tilberedes på en måde. Prøv den, det er en delikatesse.

Æbleskiver:

5-6 mellemstore æbler fx. cox orange, skyllede og skåret i skiver a ca. 1 cm, fjern kernehuset.

Ca. 3/ 4 liter olie til friturekogning.

Drys: 2 spsk flormelis.



Dej: I en røreskål blandes æggeblomme, pilsner, salt og olie. Heri sigtes melet. Det hele piskes sammen til en glat dej uden klumper. Dejen skal stå 1-2 timer for at trække. Rør i den af og til. Pisk æggehviden stiv og vend den i dejen.

De skyllede og aftørrede æbler skæres i skiver. Fjern kernehuset, så der dannes et hul i midten. Opvarm olien i en dyb stegepande. En brødterning på 1 x 1 cm skal blive brun på under et minut. Den med tændstikken, der stikkes ned og boblerne, som stiger op, duer ikke. Det er træets fugtighed, der koger d.v.s. olien er kun omkring 100ºC varm, det er ikke nok. Dej eller andet, der steges i for kold olie suger meget fedtstof. Det sker ikke, når olien er ca. 180ºC farm. 6-7 æbleringe dyppes i dej og lægges på panden. Efter ca. et minut vendes de. De skal være gyldne, inden de tages op og ægges på fedtsugende papir. Steg resten af ringene. Læg dem på fad og drys med sigtet flormelis.

TIP: De Flydende æbleskiver kan lægges på bagepapir og opvarmes i 5 minutter i en 225ºC varm ovn."

2008-12-12 @ 20:24:15
URL: http://sygesille.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0